Nowy rozdział uznanego cyklu Bootleg Series odsłania 47 niewydanych wcześniej nagrań

Dylan-Cash 1969
Nowy rozdział uznanego cyklu Bootleg Series odsłania 47 niewydanych wcześniej nagrań, wśród nich outtakes z płyt John Wesley Harding, Nashville Skyline i Self Portrait oraz prezentowany po raz pierwszy zapis słynnych sesji Dylan-Cash 1969 z Nashville. Columbia Records i Legacy Recordings, oddział katalogowy Sony Music Entertainment prezentują album Bob Dylan (featuring Johnny Cash) - Travelin' Thru, 1967 - 1969: The Bootleg Series Vol. 15, który już w piątek 8 listopada dostępny będzie na 3CD / 3LP oraz w serwisach cyfrowych. W najnowszym rozdziale wysoko cenionego cyklu „Bob Dylan Bootleg Series" Columbia/Legacy wraca do znaczących podróży artysty do Nashville w latach 1967-1969 i skupia się na niedostępnych wcześniej nagraniach dokonanych przez Dylana z Johnnym Cashem oraz na niewydanych dotąd nagraniach z sesji do albumów John Wesley Harding, Nashville Skyline i Self Portrait. Dysk 1 Travelin' Thru, 1967 - 1969: The Bootleg Series Vol. 15 to Dylan nagrywający w Columbia Studio A w Nashville alternatywne wersje kompozycji napisanych na albumy John Wesley Harding (17 października i 1 listopada, 1967) i Nashville Skyline (13-14 lutego, 1969), a także premierowa prezentacja piosenki "Western Road" (outtake z Nashville Skyline). Dyski 2 i 3 Travelin' Thru skupiają się na współpracy Dylana z ikoną muzyki amerykańskiej, Johnnym Cashem i zawierają poszukiwane przez kolekcjonerów sesje z Columbia Studio A oraz zarejestrowane na żywo w Ryman Auditorium (1 maja 1969) nagrania do premierowego odcinka programu telewizyjnego The Johnny Cash Show (wyemitowanego przez ABC-TV w dniu 7 czerwca 1969). Dysk 3 zamykają nagrania zarejestrowane 17 maja 1970 z udziałem nagrodzonego Grammy wirtuoza banjo, legendy bluegrass, Earla Scruggsa do programu telewizji PBS zatytułowanego "Earl Scruggs: His Family and Friends" (nadanego oryginalnie w styczniu 1971 roku). Rok 1967 to czas zaskakującej i głębokiej przemiany w muzycznej ewolucji Boba Dylana. Kiedy współczesna popkultura zaczęła przybierać barokowe formy, stawała się surrealistyczna i psychodeliczna, artysta – po wydaniu w latach 1965-66 nowatorskiej trylogii Bringing It All Back Home/Highway 61 Revisited/Blonde On Blonde – wycofał się w konsekwencji wypadku motocyklowego w czerwcu 1966 roku z życia publicznego. Album Blonde On Blonde nagrał w dużym zespole muzyków w Nashville w lutym 1966, ale kiedy wrócił do miasta na jesieni 1967, aby nagrać kolejną płytę studyjną, zdecydował się na podstawowe trio – Dylan (śpiew, gitara, harmonijka, fortepian), Charlie McCoy (gitara basowa) i Kenneth Buttrey (perkusja) – aby uzyskać ascetyczne brzmienie. W tekście do edycji Travelin' Thru, Colin Escott pisze: "Rozmawiając z dziennikarzem Mattem Damskerem na temat brzmienia płyty John Wesley Harding, Dylan powiedział < Nie potrafiłem nagrywać tak jak inni i wcale tego nie chciałem... Nie uważałem też, żeby cała ta produkcja była potrzebna. > Artysta skupił się także na ekonomii słowa: < Staram się teraz nie używać zbyt wielu słów – powiedział Dylan. Nie wciśniesz palca pomiędzy te wersy. Ściśle do siebie przylegają. > W lutym 1969 roku Dylan powrócił do Columbia Studio pracując nad albumem Nashville Skyline. "Bob zaprosił mnie do gościnnego udziału na swojej płycie" opowiadał później Johnny Cash, "wszedłem do studia i nagrywali nas tam przez jakieś dwie godziny"." W Columbia Studio A odbyły się dwie sesje nagraniowe Dylan-Cash, 17 i 18 lutego 1969, z udziałem zespołu, w którym znalazł się pionier rock 'n' rolla Carl Perkins, który zagrał na gitarze w sześciu utworach (w tym we własnej kompozycji "Matchbox"). Jednym z najbardziej intrygujących odkryć edycji Travelin' Thru jest nagranie "Don't Think Twice, It's Alright/Understand Your Man", w którym dwóch wybitnych piosenkarzy-autorów składają sobie wzajemny hołd. Pełna sesja nagraniowa duetu Dylan-Cash zawiera pierwszą znaną wersję piosenki „Wanted Man", a zarazem jedyną wykonaną kiedykolwiek przez Dylana. W następnym tygodniu Cash otworzył nią koncert w więzieniu San Quentin. Repertuar tych nagrań ukazuje wspólne zainteresowania muzyczne Dylana i Casha, którzy wykonują razem serię coverów, w tym dwie wiązanki tematów Jimmiego Rodgersa. Kiedy program telewizyjny The Johnny Cash Show miał zadebiutować na antenie w czerwcu 1969 roku, jego gospodarz zaproponował, żeby Bob Dylan był gościem specjalnym pierwszego odcinka. W okresie, w którym nagrywano The Johnny Cash Show, Dylan pracował nad albumem, który ukazał się ponad rok później, jako Self Portrait. W dniu 3 maja zespół nagrywający z Dylanem w Nashville zasilił gitarzysta Fred Carter. Piosenki "Folsom Prison Blues" i "Ring of Fire" nagrane tego dnia ukazują się po raz pierwszy w edycji Travelin' Thru. Chociaż tylko jeden duet z Johnnym Cashem ("Girl from the North Country") znalazł się na oryginalnym albumie Dylana Nashville Skyline, tekst Casha zdobył Grammy Award. Miesiąc po ukazaniu się płyty Nashville Skyline Dylan pokazał się w telewizji po pięciu latach przerwy w The Johnny Cash Show; Jego występ także znalazł się w tej kolekcji. Bob Dylan (featuring Johnny Cash) - Travelin' Thru, 1967 - 1969: The Bootleg Series Vol. 15
Źródło: Wyspy.fm

Komentarze