"A Hard Day's Night" ulubionym filmem Pawła Pawlikowskiego

Paweł Pawlikowski
Firma Criterion opublikowała na swojej stronie 10 najważniejszych filmów Pawła Pawlikowskiego. Reżyser „Zimnej Wojny” na wstępie do swojej listy zaznaczył, że nie chce tworzyć kolejnego zestawienia zawierającego oczywiste, klasyczne pozycje. Dlatego też, uzwględnił na niej filmy, które go osobiście poruszyły.
Całkiem długo żyję na tym świecie, a to filmy, które stały dla mnie ważne na pewnym etapie życia. Oglądałem je na okrągło.
Na pierwszym miejscu znalazł się film „A Hard Day's Night” w reżyserii Richarda Lestera. Pawlikowski uzasadnił swój wybór następująco:
Obejrzałem „ A Hard Day’s Night” w wieku siedmiu lat i pozostał we mnie w stopniu większym, niż jestem tego świadomy. Uwielbiałem Beatlesów i posiadałem bootlegową wersję singla „All My Loving”. Stałem pół dnia w kolejce kiedy obraz miał być wyświetlony w kinie Moskwa w Warzszawie. I dostałem się. Film nie ma sensu jeśli chodzi o fabułę, ale to było piorunujące doświadczenie. Pamiętam to jak dziś – energia, dowcipy, ostre czarno-białe zdjęcia, a przede wszystkim muzyka. To film w którym rządzi muzyka, co było zupełnie czymś nowym dla mnie w tamtym czasie.
Całe zestawienie :
1. A Hard Day’s Night reż. Richard Lester
2. Pół żartem, pół serio reż. Billy Wilder
3. Popiół i diament reż. Andrzej Wajda
4. Badlands, Niebiańskie dni reż. Terrence Malick
5. Miłość blondynki reż Milos Forman
6. Żyć własnym życiem, Szalony Piotruś reż. Jean-Luc Godard
7. Za naszą miłość reż. Maurice Pialat
8. Dziecko wojny reż. Andriej Tarkowski
9. La dolce vita, 8½, Amarcord reż. Federico Fellini
10. Mulholland Drive reż. David Lynch
         źródło: Criterion

Komentarze